مشاوره و تماس
مشاوره و تماس

دماسنج پزشکی چیست؟ انواع دماسنج ها و طرز کار آنها

دسترسی سریع
دماسنج پزشکی چیست؟ انواع دماسنج ها و طرز کار آنها

دماسنج چیست؟

دمـاسنج یا ترمومتـر وسیله‌ای است که دما و حرارت را اندازه‌گیری می‌کند. هر دماسنج دارای دو عنصر مهم است یک سنسور دما به عنوان مثال حباب جیوه در دماسنج جیوه‌ای یا سنسور بیرومتریک در دمـاسنـج مادون قرمز که با تغییر دما در آنها تغییراتی ایجاد می‌شود.

 

دماسنج پزشکی چیست؟

 دمـاسنج پزشکی یا دمـاسنج طبی وسیله ای است برای اندازه گیری دمای بدن بیماران که با درجه بندی ۳۵ تا ۴۲ درجه، دمای بدن بیماران را اندازه گیری می کند. مقیاس اندازه گیری دماسنج پزشکی سلسیوس است. دمای معمول و نرمال بدن انسان ۳۶.۵ تا ۳۷ درجه سانتی گراد همان سلسیوس است که هنگام اندازه گیری آن باید عوامل مختلفی مانند میزان فعالیت روزانه فرد، سن و جنسیت فرد، روش سنجش دمای بدن و خوراکی های مصرفی را در نظر گرفت تا بتوان تشخیص درست داد.

 

دماسنج چیست؟ انواع دماسنج ها و طرز کار آنها

 

انواع دماسنج و کاربرد آن ­ها

  • دمـاسـنج نوار پلاستیکی

دماسنج نوار پلاستیکی یا دماسنج کریستال مایع نوعی دماسنج است که از بلور های مایع حساس به حرارت در یک نوار پلاستیکی درست شده است. روش استفاده از آن به این نحو است که نوار پلاستیکی را به مدت ۱ دقیقه بر روی پیشانی نگه داشته می شود تا نوار تغییر رنگ دهد. تغییر رنگ ایجاد شده در هر یک از خط های دماسنج نوار پلاستیکی نشانه دمای بدن فرد است. تغییر رنگ آن می‌تواند نمایانگر تب باشد.

رنگ سبز، نشانگر اندازه صحیح تب است، رنگ آبی نیم درجه تب را نشان می‌دهد و رنگ قهوه‌ای بیانگر نیم درجه دمای پایین‌تر از دمای معمول بدن است. البته این ابزار پزشکی تشخیص تب، بیشتر برای کودکان طراحی شده است. دماسنج نوار پلاستیکی نیازی به باتری ندارند و تنها کافی است روی پیشانی قرار گیرد.

  • دمـاسنج جیوه ای یا مایع آلی

دماسنج جیوه‌ای شامل لوله باریک شیشه‌ای است که یک سمت آن مسدود بوده و طرف دیگر آن به مخزنی پر از جیوه وصل است. با افزایش دما، جیوه یا مایع آلی درون دماسنج منبسط شده و از بخش میان تهی شیشه بالا می رود و درجه ای که روی شیشه حک شده را نشان می دهد. دماسنج جیوه ای بر اساس انبساط جیوه در اثر افزایش دما کار می کند.

 

tel:03136641294

  • دمـاسنج الکلی

این دماسنج شبیه دماسنج جیوه ای است با این تفاوت که ماده پرکننده در این دماسنج الکلی است. این دماسنج را دماسنج حداقل نیز می نامند زیرا می تواند دماهای پایین را اندازه گیری کند. الکل ها به تغییرات دما حساس تر هستند به طوری که هنگام خواندن نتایج اندازه گیری، می توان حجم آنها را به وضوح دید. علاوه بر این دماسنج الکلی ایمن تر از دماسنج جیوه ای است.

  • دمـاسنج دیجیتالی

تب‌ سنج‌ های دیجیتال یا کلینیکال در دو نوع لمسی و غیرلمسی می‌باشند. دماسنج های دیجیتالی لمسی برای ثبت دمای بدن از سنسورهای حرارتی الکترونیکی استفاده می‌کنند که بسته به نوع طراحی می‌توان به صورت مقعدی، دهانی یا زیربغل یا گوش استفاده کرد. دماسنج های دیجیتالی غیر لمسی از مادون قرمز برای اندازه‌گیری دمای شریان گیجگاهی در پیشانی، استفاده می‌شود. این نوع دمـاسنج می‌تواند بدون تماس با بدن دمای بدن را اندازه گیری کنند.

 

دماسنج پزشکی چیست؟ انواع دماسنج ها و طرز کار آنها

 

این دمــاسنج به تغییرات دما بسیار حساس بوده و استفاده از آن بسیار آسان است. پس از قرار دادن آن در زیر بغل یا دهان، قبل از اینکه نمایشگر روی دمـاسنـج دیجیتال دما را نشان دهد در آن عدد ثابت می ماند و برای لحظه ای مکث می کند. استفاده ساده آن باعث شده است که این دمــاسنج به طور گسترده برای اهداف بهداشتی، اهداف آزمایشگاهی استفاده شود.

  • دمـاسنج دیجیتال گوش یا تمپانیک

تب سنـج دیجیتال گوش نوعی دماسنج است که با استفاده از اشعه مادون قرمز از طریق مجرای گوش دمای بدن را به صورت دیجیتال بر روی صفحه نشان می دهد. که در مقایسه با دماسنج های قدیمی بسیار دقیق تر، سریع تر و نحوه استفاده آن به راحتی می باشد که علاوه بر استفاده در مراکز درمانی می توان در خانه استفاده کرد. برای استفاده از دماسنج دیجیتالی گوشی، نوک دماسنج را  به سادگی درون کانال گوش قرار داده و نتیجه اندازه گیری در مدت یک ثانیه به دست می آید. این دماسنج برای شیرخواران بخصوص کوچکتر از ۳ ماه به دلیل کوچک بودن مجرای گوش دقیق نیست.

 

دماسنج چیست؟ انواع دماسنج ها و طرز کار آنها

 

  • دمـا سنج لیزری

تـب سنج لیزری معمولا به ترمومترهای تفنگی نیز مشهور هستند. روش اندازه‌گیری این دستگاه غیر تماسی و بیشتر بر اساس مقدار تابش فروسرخ است. این مدل از دستگاه می‌تواند از فاصله 5 الی 15 سانتی‌ متری دمای بدن شخص را اندازه‌گیری کند. زمانی که بخواهیم از این روش غیر تماسی استفاده کنیم، انرژی ساطع شده توسط فرد جذب دستگاه می‌شود و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود. این سیگنال‌ها دمای بدن شخص را روی صفحه نمایشگر دستگاه نشان می‌دهد.

 

https://instagram.com/electrocheshm

 

جمع بندی

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در پزشکی و برای تشخیص بیماری ها، دمای بدن است. دمای بدن می تواند مشخص کننده شرایط سلامتی فرد باشد. دمـاسنـج های پزشکی معمولا در بازه 35-42 درجه سانتیگراد کار می کنند. دمای مرکز بدن به هیچ عنوان نباید از 35 درجه کاهش یابد. دمای بالاتر از 42 درجه نیز فعالیت بدن را تحت تاثیر قرارداده و منجر به مرگ سلولها می شود. معمولا دماهای بالا یا به اصطلاح تب، بدلیل واکنش التهابی در بدن ایجاد می شود که توسط دمـاسنج هـا تب افراد اندازه گیری می شود.

 

دماسنج پزشکی را از کجا تهیه کنیم؟

اکنون که با انواع دمـاسنج پـزشکی آشنا شدید و مزایای آن را فهمیدید، اگر قصد خرید دمـاسنـج پـزشکی را دارید، فروشگاه اینترنتی “الکتروچشم” با تنوع کالایی بسیار بالا، مناسب ترین قیمت بین فروشندگان، تحویل به موقع و خدمات پس از فروش رایگان بهترین گزینه برای خرید اینترنتی دمــاسنــج پزشکـی می باشد.

برای بازدید از سایر محصولات اینجا را کلیک کنید.

بیشتر بخوانید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 8 =

سبد خرید