مشاوره و تماس
مشاوره و تماس
[joy-ajax-search device="desktop"]
[joy-ajax-search device="mobile"]
مشاوره و تماس

مشاوره و تماس

         1294 031-3664 | 02 4243 021-28

مشاوره و تماس

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

دسترسی سریع
آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

ابزارآلات چیست؟

 ابزارآلات به ابزار و وسایلی گفته می‌شود که جهت انجام امور گوناگون در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسایل کاربردی، به دلیل تنوع زیاد نیاز شما را در هر زمینه‌ ای برطرف می‌سازند. هرکدام از ابزارآلات به روش‌های گوناگونی در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند که می‌تواند کار را برای شما آسان تر کند.

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

 

چرا به ابزارآلات احتیاج داریم؟

در واقع ما از ابزارآلات برای سهولت در انجام امور مختلف استفاده می‌کنیم. استفاده از این ابزارها در برخی مواقع برای اندازه‌گیری بوده و در برخی مواقع برای تعمیر یا کنترل دستگاه‌های مختلف می باشد.

 

دسته بندی ابزار آلات با توجه به نوع کارکرد آن‌ها

ابزارآلات را با توجه به نوع کارکرد آن‌ها می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد:

  • اندازه‌گیری
  • دستی
  • بادی
  • برقی
  • بنزینی

 

اندازه‌گیری

این نوع از ابزارها با نام ابزارآلات دقیق نیز شناخته می‌شوند این ابزارها مجموعه‌ای از وسایل هستند که در صنایع گوناگون جهت تعیین اندازه به کار گرفته می‌شوند، زیرا در برخی از مشاغل و صنایع، اندازه‌ دقیق اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل است که نقش این ابزارها پر رنگ تر خواهد شد به طوری که این ابزارها بخش وسیعی از مشاغل مهندسی را در بر می‌گیرند.

دستی

این ابزارها متکی به نیروی دست هستند و کار با آن‌ها بسیار ساده است و هر فرد بدون نیاز به آموزش خاصی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. ابزارآلات دستی در صنایع زیادی از جمله: کابینت سازی، مکانیکی، تعمیر لوازم خانگی و … استفاده می‌شود.

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

 

بادی

این نوع از ابزارآلات به گروهی از ابزارهای صنعتی گفته می‌شود که توسط فشار هوا کار می‌کنند به این صورت که هوای فشرده شده در کمپرسور، باعث ایجاد نیروی محرکه می‌شود. البته بهتر است بدانید که این هوا توسط شیلنگ فنری یا لوله، به ابزار منتقل می‌شود. با توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌های این ابزار، می‌توان گفت که جایگزین مناسبی برای ابزارهای الکتریکی می باشد.

برقی

به جرات می‌توان گفت که این نوع ابزارها پرکاربردترین نوع از ابزارها در صنایع گوناگون هستند که ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها سبب استفاده‌ مکرر از این ابزارها می شود. در واقع حضور این نوع ابزار در هر صنعتی به چشم می‌خورد. نام‌گذاری این ابزارها به این دلیل است که توسط یک منبع انرژی الکتریکی کار می‌کنند. برخی از این ابزارها، کاربردی شبیه به ابزارهای دستی دارند و تفاوت آن‌ها در منبع تامین انرژی آن‌ها است. این ابزارها در دو نوع: ابزارآلات برقی خانگی و ابزارآلات برقی صنعتی، تولید و در بازار عرضه می‌شوند.

 بنزینی

از این نوع ابزار زمانی که دسترسی به برق سخت باشد، استفاده می گردد. نمونه‌هایی از این ابزارها عبارتند از:

  • چکش تخریب بنزینی، از این ابزار جهت شکستن بتن‌های سخت استفاده می‌کنند.
  • ژنراتور یا موتور برق، این ابزار انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و زمان‌هایی که برق در دسترس شما نیست، می‌تواند برق موردنیاز شما را تامین کند. سوخت موردنیاز برای کار کردن این دستگاه بنزین است.
  • اره زنجیری، از این ابزار جهت قطع کردن درختان در جنگل‌ها یا باغ‌ها به منظور ساخت الوار استفاده می‌کنند. این دستگاه نیز مانند ژنراتور‌ها، با بنزین کار می‌کنند.

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

 

انواع ابزار برقی

  • دریل

دریل ابزاری بسیار پرکاربرد که وظیفه اصلی آن سوراخ کاری بر روی سطوح مختلف و اجناس گوناگون مانند چوب، مصالح، انواع فلزات و… است. دریل برقی در واقع یک موتور الکتریکی است، که با چرخاندن مته دراجسام سوراخ ایجاد می‌کند. قسمتی از دریل برقی شامل قطعاتی مثل دسته، دکمه خاموش و روشن با قفل ایمنی، دکمه عقب (reversing switch) برای تغییر جهت چرخش مته، تنظیم کننده گشتاور و سه نظام ( نگهدارنده مته) می‌شود.

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

 

  • دستگاه فرز

دستگاه فرز یکی از پرکاربردترین ابزار های برقی است که در انواع مشاغل کاربرد بسیار زیادی دارد. تمامی افرادی که در حوزه های صنعتی مختلف کار می کنند، برای کار های بریدن، ساییدن، پولیش و… از فرز ها استفاده می کنند. این ابزار از یک دیسک ساینده تشکیل شده است، که به عنوان یک ابزار برش عمل می کند. سطح سخت این دیسک، سطح قطعه کار را می ساید و شکل مورد نظر شما را ایجاد می‌کند. این ابزار بیشتر مورد استفاده آهنگران، خودروسازان، صنعتگران، فلزکاران، کارگران ساختمانی، مهندسین برق و … قرار می گیرد.

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

 

  • چکش تخریب

این نوع ابـزار، نوعی چکش برقی سنگین و قدرتمند است که در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی برای تخریب انواع دیوار، بتن، سازه و سطوح‌های سخت مانند آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار برقی به دلیل قدرت تخریب بالای خود می‌تواند عملیات حفاری را بدون عیب و نقص انجام دهد. سرعت ضربات ایجاد شده توسط چکش تخریب در بعضی از مدل‌ها قابل تنظیم است و می‌توان متناسب با محل کار مورد نظر، قدرت آن را تنظیم کرد.

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

 

  • بتن کن

بتن کن ها شباهت بسیار زیادی به چکش های برقی دارند، اما سبک کاری متفاوتی دارند. این بتن کن ها علاوه بر خاصیت تخریبی، دارای قابلیت کار بصورت چرخشی هم می باشند. از تفاوت های میان دریل های بتن کن و چکش های تخریب، می توان به این مورد اشاره کرد که دریل های بتن کن برای سوراخ کردن و کندن بتن و دیوار مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر مواقع، در تاسیسات و نصب مورد استفاده قرار می گیرند. اما چکش های تخریب، برای تخریب اجسام بسیار سخت و سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

  • اینورتر جوشکاری

این ابزار در واقع به همراه انرژی برق، حرارت بالایی را تولید می کند و به واسطه این حرارت دو قطعه فلزی را ذوب کرده و در نهایت آنها را به یکدیگر متصل می کند. از این خاصیت می توان به جهت متصل نمودن قطعات فلزی، برای مثال درب های فلزی در انواع فضاها و ساختمان ها، استفاده نمود.

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

 

  • سشوار صنعتی

سشوار های صنعتی نوعی از ابــزارآلات برقی هستند، که انرژی الکتریکی را به باد گرم تبدیل می کنند. نحوه کار سشوار های صنعتی کاملا شبیه به سشوار های خانگی است با این تفاوت که، در این دستگاه ها حرارت بسیار زیادتری نسبت به سشوار های خانگی تولید می شود و میزان باد خروجی از آن متفاوت است. این سشوار ها از دو قسمت کلیدی موتور و المنت تشکیل شده اند. تولید گرما به وسیله المنت و انتقال هوای گرم به بیرون توسط موتور دمنده انجام می شود.

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

 

از این ابزار برقـی، در کارهای متنوعی نظیر خم کردن لوله‌های پلاستیکی، از بین بردن رنگ روی سطوح، پاک کردن آلودگی از روی سطوح، دودی کردن شیشه‌های اتومبیل، گرم کردن، شرینگ، وکیوم محصولات، سوزاندن رنگ روی فلزات، نرم کردن لوله‌های سخت و سفت، گرم کردن شیشه ها و بسیاری موارد دیگر، در صنایع مختلف استفاده می شود.

  • بلوور (دمنده و مکنده)

دستگاه بلوور یا دمنده و مکنده هوا یکی از ابــزارآلات برقی است که به بلوبر نیز شناخته می شود. از این دستگاه در صنایع و مشاغل مختلف مانند نجاری، کارواش ها و… استفاده می شود و کاربردهای فراوانی دارد. از مهم ترین استفاده آن هوادهی و مکیدن هوا است. همچنین برای پاک کردن و زدودن دود، ذرات گردو غبار و سایر آلودگی ها که محیط و ماشین را فرا می گیرند استفاده کرد. فشار هوای بلوبر هوا به قدرت موتور دستگاه مورد استفاده بستگی دارد. از کاربردهای بلور می توان به پاکسازی قطعات کامپیوتر، تمیز کردن داخل خودرو و پاکسازی محیط خانه و اداره استفاده نمود.

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

 

دسته بندی ابزارآلات براساس کاربرد در صنایع

نوع دیگری از دسته بندی ابـزارآلات ، دسته بندی براساس نوع کاربرد آن‌ها در صنایع گوناگون می‌باشد. صنایعی همچون: ساخت و ساز، تاسیسات، مکانیک، آزمایشگاه و …

 ساختمانی

به تمامی ابزاری که در روند ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزارآلات ساختمانی گفته می‌شود. بالستر، میله T شکل، چکش مخصوص آجر، اسکنه یا قلم درز، سیم و میخ، متر، نوار اندازه‌گیری و …در انجام کارهای مختلفی همچون: بنایی، نقاشی، سنگ تراشی، آجرکاری، گچ کاری، کارهای چوب و کف و … استفاده می‌کنند.

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

نجاری

این نوع ابزارآلات شامل طیف گسترده‌ای از اره، چکش چوبی، میخ، سوهان و … است که در صنایع مختلف چوب از آن استفاده می‌کنند.

 تاسیسات

زمانی که نام تاسیسات به میان می‌آید حتما از ابزار مخصوص به خود باید از آن استفاده کنید. انواع مختلفی از این ابزارها موجود است که می تواند پاسخگوی نیاز شما در زمان نصب یا تعمیر تاسیسات باشد. برخی از این ابـزارآلات عبارتند از: میخ کوب، چسب لوله، سه راهی، دهنه، انبر و … .

 

آشنایی با انواع ابزارآلات و کاربردهای متنوع آن ها

مکانیکی

در واقع این ابزارها گروهی از ابزارهای ضروری هستند که جهت تعمیر و تعویض وسایل مکانیکی به خصوص خودرو هستند. از نمونه‌های این ابزار می‌توان به: آچار بکس، آچار L، سشوار صنعتی، انبردست، انبردست محور لغزان، دم باریک، سیم چین، انبر کلاغی، انبر قفلی، خار بازکن، خار جمع کن، قیچی آهن بر، دستگاه میخ پرچ کن و … اشاره کرد که لازم است در کیف هر مکانیکی وجود داشته باشد.

آزمایشگاهی

همانطور که از نام این ابزارها مشخص است، آن‌ها را می‌توان در هر آزمایشگاهی یافت. انواع مختلف این ابزارها در آزمایشگاه موجود است که از آن‌ها برای انجام آزمایشگاه‌های گوناگون استفاده می‌کنند.

 

جمع بندی

انسان همواره در تلاش بوده که به راحت تر زندگی کردن و سرعت بخشیدن و صرف زمان در زندگی خود کمک کند یکی از این مواردی که در این زمینه به کمک انسان شتافت ، ابزار ها بودند که به فرایند تولید سرعت می بخشند و با صرف انرژی کمتر ، به انسان کمک می کند مسیر ساخت ابزارآلات، روند رو به رشدی دارد و هر روز این پیشرفت بیشتر می شود و ابزار های بیشتری تولید می شوند تا به نیاز انسان پاسخ دهند و به روند سریع کارها کمک کنند.

 

https://instagram.com/electrocheshm

 

ابزارآلات را از کجا تهیه کنیم؟

اکنون که با انواع ابزارآلات آشنا شدید و مزایای آن را فهمیدید، اگر قصد خرید ابزارآلات را دارید، فروشگاه اینترنتی “الکتروچشم” با تنوع کالایی بسیار بالا، مناسب ترین قیمت بین فروشندگان، تحویل به موقع و خدمات پس از فروش رایگان بهترین گزینه برای خرید اینترنتی ابزارآلات می باشد. برای بازدید از سایر محصولات اینجا را کلیک کنید.

 

بیشتر بخوانید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هفت =

سبد خرید