مشاوره و تماس
مشاوره و تماس
[joy-ajax-search device="desktop"]
[joy-ajax-search device="mobile"]
مشاوره و تماس

مشاوره و تماس

         1294 031-3664 | 02 4243 021-28

مشاوره و تماس

روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

دسترسی سریع
روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

روغن موتور چیست؟

روغن موتور ترکیبی از روغن پایه نفتی همراه با برخی افزودنی ها هستش مثل مواد ضد جوش، ضد زنگ، مواد پاک کننده و ضد اکسید.که مهم ترین وظیفه اون روانکاری و کاهش سایش قطعات موتور هنگام کارکردن می باشد.ازدیگروظایف روغن موتور، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دود حاصل از احتراق همراه با خنک کردن قطعات داخلی موتور می باشد.

چگونه روغن موتور مناسب پیدا کنیم؟

از لحظه استارت زدن تا لحظه خاموش کردن خودرو، روغن موتور حضوری مداوم داخل پیشرانه اتومبیل باید داشته باشد، کیفیت مناسب روغن موتور به عوامل مختلفی بستگی دارد :

داشتن گرانروی مناسب ،ضریب اصطکاک بسیار پایین ،توانایی روانکاری بخش های مختلف و قطعات متحرک موتور،سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود دارای اثرات بازدارندگی خوب در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش و همچنین روغن های موجود بازار به دو گروه تک درجه ای MonoGrade و چهارفصل Multi Grade تقسیم بندی می شود که امروزه با توجه به تکنولوژی مورد استفاده در موتورهای امروزی، گروه دوم همواره از سوی کارشناسان توصیه می شود.

انجمن مهندسی خودرو، روغن های موجود بازار رو مطابق طبقه بندی SAE تقسیم بندی کرده ، به صورتی که با نمادی شامل دو عدد و یک حرف لاتین مشخص شده است.

در این تقسیم بندی عدد قبل از حرف W نشان دهنده گرانروی روغن در دمای پایینه که هرچه کمتر باشه روغن مورد نظر در دمای کمتری قابل استفاده است، اما در مقابل عدد بعدی که نشان دهنده گرانروی در دمای بالا برای روغن است هرچه بیشتر باشه روغن مذکور در دمای بالاتر چسبندگی بیشتری خواهد داشت.

 

tel:03136641294

کار روغن موتور چیست؟

کار اصلی روغن در موتور خودرو، روان‌سازی و به حداقل رساندن اصطکاک بین اجزای موتور است. البته روغن موتورها وظایف بسیار مهم دیگری در موتور خودرو برعهده دارند. جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی موتور، پاک‌کنندگی موتور و معلق سازی مواد حاصل از سایش قطعات، آب بندی موتور، حفاظت از سطوح فلزی موتور، افزایش کارایی موتور و برخی از ویژگی‌های دیگر، همگی از وظایف روغن موتور است.

 

روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 

وظیفه روغن موتور

روغن موتور به عنوان روانکار قطعات داخلی موتور به کار می‌رود. قطعات داخلی پیشرانه با فاصله بسیار اندکی از هم کار می‌کنند که اگر به شکل درستی روانکاری نشوند، سایش شدیدی بین آنها رخ خواهد داد و پیشرانه را از کار خواهد انداخت.

اولین قطعه‌ای که در اثر روانکاری نادرست آسیب خواهد دید، یاتاقان‌ها و سپس میل‌لنگ است. همچنین روغن به عنوان یک سیال، در خنک شدن موتور نیز تاثیر دارد. چرا که گرمای دریافتی از موتور را با هوایی که به زیر موتور و کارتر برخورد می‌کند، مبادله می‌کند. جمع‌آوری آلودگی‌های ناشی از احتراق از دیواره سیلندر نیز، از دیگر کارکردهای روغن موتور است. یک روغن موتور خوب، با وجود بالا رفتن کارکرد، عمر مفید خودرو را نیز افزایش می‌دهد.

 

روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 

محتویات و افزودنی های روغن موتور

روغن موتور از هر نوعی که باشد، جدا از مواد تشکیل‌دهنده که بر اساس نفت خام یا ترکیبات ساختنی هیدروکربنی است، افزودنی‌هایی نیز برای افزایش راندمان و بالابردن خواص خود دارد. این افزودنی‌ها در محصولات تولیدی شرکت‌های مختلف می‌تواند متفاوت و کم و زیاد باشند. اما برخی از آنها به نوعی یکی از اجزای همیشگی در روغن شده‌اند.

📌پاک‌کننده: این افزودنی، خاصیت تمیزکاری روغن را افزایش می‌دهد تا بتواند دوده و آلودگی‌های موجود در پیشرانه را بهتر جمع‌آوری کند.

📌افزایش چسبندگی: حالت چسبندگی روغن نباید به نحوی باشد که باعث افزایش اصطکاک بین قطعات شود. از طرفی نباید به شکلی باشد که سریعا از روی قطعات به بیرون بلغزد. از این‌رو، با اضافه کردن یک سری افزودنی‌ها، چسبندگی روغن را به نحو مطلوبی افزایش می‌دهند تا هم اثر بیشتری در روانکاری داشته باشد و هم ایجاد اصطکاک مضاعف نکند.

📌ضدزنگ و ضدخوردگی: یکی از کارکردهای روغن موتور، جلوگیری از زنگ زدن مجاری داخل موتور در اثر وجود رطوبت در هواست. روغن موتور باید از خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات داخلی نیز جلوگیری کند.

📌ضدسایش: با ایجاد یک لایه محافظ نانو، سطح در حال تماس قطعات پیشرانه را نسبت به سایش مقاوم‌تر می‌کند.

📌ترمیم‌کننده: مثل حالت ضدسایش، با افزودن یک لایه محافظ روی سطح قطعات، خط و خش‌های ریزی را که در سطح آنها ایجاد شده، پوشش می‌دهد و اصطلاحا آنها را ترمیم می‌کند. این ویژگی برای جداره سیلندرها بسیار کاربردی است. این کار حتی روغن‌سوزی‌های خفیف را نیز از بین می‌برد.

📌نشتی‌گیری: با ترمیم و برگشت خاصیت قطعات نشت‌بند مثل کاسه نمدها، می‌تواند تا حد زیادی به برگشت خاصیت آنها کمک کند و جلو نشتی روغن در اثر خشک شدن این قطعات را بگیرد.

📌حذف دود: این افزودنی می‌تواند تا حدودی، دودی را که به علت روغن‌سوزی، ضعیفی رینگ‌ها و خرابی واشر ساق سوپاپ است، کاهش دهد.

📌پایدارکننده: این افزودنی، مقدار گران‌روی روغن را در درازمدت تا حد زیادی ثابت نگاه می‌دارد و برای پیشرانه‌هایی که در دورهای بالا کار می‌کنند یا موتوری که در برخی قسمت‌ها ضعف‌هایی دارد، مناسب است.

📌آنتی اکسیدان: این افزودنی تا حد زیادی از ایجاد لجن در روغن جلوگیری می‌کند. وجود لجن، مانع بزرگی در روانکاری صحیح پیشرانه است.

📌تنظیم گرانروی: این افزودنی باعث می‌شود تا روغن بتواند در دماهای پایین نیز به راحتی جاری شود و روانکاری را انجام دهد، اما از محدوده گرید و روانی استاندارد خود خارج نشود.

 

روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 

روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

روغن موتور مناسب برای خودرو باید با گرانروی توصیه‌شده از سوی خودروساز، مطابقت داشته باشد.همچنین کیفیت روغن که با استاندارد API نشان داده می‌شود، باید مطابق با توصیه و سفارش شرکت سازنده خودرو باشد.

🩸 روغن را نه بیشتر و نه کمتر از حجم استاندارد، داخل موتور نریزیم.بهتر است حداکثر در هر دو مرحله تعویض روغن، فیلتر روغن موتور را نیز تعویض کنیم. البته خودروسازان براساس نوع پیشرانه و تکنولوژی فیلتر موتور، ممکن است دستورالعمل دیگری نیز داشته باشند.

🩸 حتما از روغن‌های شناخته‌شده و باکیفیت استفاده کنیم و همچنین روغن را از مراکز معتبر بخریم تا گرفتار روغن موتورهای تقلبی نشویم.اگر برای پیشرانه، روغن از نوع مینرال یا سنتتیک یا نیمه سنتتیک سفارش داده شده است، حتما همان نوع مخصوص را تهیه کنیم.

🩸 فراموش نکنیم که افزایش کیفیت روغن مورداستفاده، می‌تواند امتیازاتی داشته باشد. اما کاهش میزان آن، مشکلاتی را در پیش دارد که برای خودروهای امروزی با پیچیدگی‌های بالا، خطرساز است.
ضمن اینکه در بسیاری از مواقع مثل پیشرانه‌های ساده و با فناوری قدیمی، ارتقای روغن به نیمه سنتتیک یا تمام سنتیتک که مورد نیاز خودرو نیست، فقط هزینه را افزایش می‌دهد و بهتر است به جای این کار، روغن را در سررسیدهای کوتاه‌تری تعویض کنیم.همچنین بهتر است برای کاهش هزینه، از روغن‌هایی که سازنده برای آن، کارکردهای بیشتری اعلام کرده است، استفاده کنیم.

 

روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 

مزایای روغن موتور باکیفیت

روغن باکیفیت، عمر پیشرانه و عمر مفید خودرو را افزایش می‌دهد. روغن موتور خوب و باکیفیت، روانکاری بین قطعات را به‌طور کامل انجام می‌دهد و از بروز اتفاقاتی مثل کف کردن و حباب‌زدگی روغن، بخارشدن بیش از حد روغن، افزایش چسبندگی بین قطعات، پاره شدن لایه روغن در زیر فشار و… جلوگیری می‌کند و در نهایت، باعث افزایش عمر پیشرانه می‌شود. فراموش نکنیم در زمان کارشناسی خودرو، حتی می‌توان کیفیت روغن مورد استفاده در پیشرانه را نیز فهمید.

 

تعویض روغن موتور

با رسیدن متوسط کارکرد خودرو به زمان تعویض روغن موتور، بهتر است روغن مناسب خودرو خود را از فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌ها تهیه کنید تا از کیفیت و سلامت روغن، مطمئن باشید. تعویض روغن هم از طریق باز کردن پیچ کارتر موتور انجام می‌شود و هم از طریق ساکشن کردن و هرکدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خود را دارد. خالی کردن روغن از پیچ کارتر، باعث خروج بیشتر آلودگی و لجن‌های موتور می‌شود، اما می‌تواند در درازمدت باعث نشتی روغن از پیچ تخلیه نیز شود.

 

مقدار مناسب روغن برای خودرو

مقدار مناسب روغن برای هر خودرویی در دفترچه سرویس دوره‌ای آن نوشته شده است. ریختن روغن کمتر از میزان تعیین‌شده می‌تواند در روانکاری صحیح موتور خودرو، اختلال ایجاد کند و همچنین ریختن بیش از حد روغن نیز ضررهایی برای پیشرانه دارد.

در دفترچه سرویس دوره‌ای تمام خودروها، مقدار دقیق روغن چه با تعویض فیلتر روغن خودرو و چه بدون تعویض فیلتر نوشته شده است. اگر تعویض روغن بدون تعویض فیلتر باشد، معمولا در حدود ۲۰۰ تا ۶۰۰ سی‌سی روغن کمتری موردنیاز است که بستگی به سایز فیلتر روغن موتور دارد. بخار شدن روغن امری اجتناب‌ناپذیر است. پس با چکاپ خودرو قبل از سفر و در زمان‌های منظم، حجم روغن موتور را بررسی کنید.

 

https://instagram.com/electrocheshm

اکنون که با انواع روغن موتور خودرو آشنا شدید، اگر قصد خرید آن را دارید، فروشگاه اینترنتی “الکتروچشم” با تنوع کالایی بسیار بالا، مناسب ترین قیمت بین فروشندگان، تحویل به موقع، سابقه درخشان از سال 1383، دارنده ی تاییدیه از سازمان های معتبر و خدمات پس از فروش رایگان بهترین گزینه برای خرید اینترنتی قطعات ترمز و لوازم خودرو و موتور سیکلت از جمله مکمل سوخت، جلوبندی و تعلیق و… است. برای بازدید از سایر محصولات اینجا را کلیک کنید.

بیشتر بخوانید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

سبد خرید